Kratka zgodovina oglaševanja

Zjutraj, ko se zbudimo in pogledamo telefon, smo že obkroženi z oglasnimi sporočili. Ob branju novic se prikazujejo različni oglasi, manj moteči se prikazujejo ob strani. Nekateri prekrijejo del besedila, ki ga želimo prebrati, tretji so napisani kot članek. Vožnja z avtomobilom ali avtobusom v službo nas ponovno popelje v svet oglasnih sporočil. Poslušamo jih na radiu, ob cestah je kopica reklamnih panojev,  javna prevozna sredstva so po navadi prekrita z njimi. Oglaševanje je postalo del našega vsakdana, ampak kdaj se je sploh pojavilo?


Vir: http://www.freepik.com Designed by rawpixel.com

Natančnih podatkov, kdaj se je začelo prvo oglaševanje, ni. Predvideva se, da odkar obstaja blago za prodajo, obstaja tudi oglaševanje, četudi je to pozivanje trgovca pred lastno trgovino ali preprost napis. Že v antiki lahko najdemo zametke oglaševanja. Oglasi so se pojavljali v obliki stenskih napisov, znakov obrtnikov, na keramiki.

Iznajdba tiska s premičnimi črkami je kasneje omogočila razvoj tiskarskih strojev za časopise. Tri leta po izidu prvega časopisa v Angliji so v njem začeli objavljati prve oglase. Eden prvih ohranjenih je nastal leta 1477. Sprva so bili informativne narave, kasneje, po industrijski revoluciji, so se začela pojavljati sporočila s pretiranimi in lažnimi obljubami, v navadi je bilo tudi žaljenje konkurentov.


Najstarejši ohranjen oglas iz leta 1477, http://www.openculture.com/2019/04/see-the-oldest-printed-advertisement-...

V 19. stoletju je začel Jules Chéret izdelovati plakate, ki so se kmalu uveljavili kot nov medij za sporočanje. Naredil jih je več kot tisoč, ki so vplivali na kasnejše oblikovalce. Konec stoletja pojavi nov umetnostni slog, imenovan art nouveau ali nova umetnost. V Nemčiji so ga poimenovali Jugendstil, v Avstriji secesija, v Italiji Stile liberty. Na nastanek art nouveau je vplivalo gibanje Arts and Crafts, ki se je uprlo industrijski revoluciji.

Med prvo in drugo svetovno vojno je oglaševanje doživelo največji razmah. Pojavi se gibanje art déco (fra. décoratif), ki se imenuje tudi dekorativna umetnost in traja do začetka druge svetovne vojne. Gibanje je vplivalo na arhitekturo, notranjo opremo in modo. Tako kot art nouveau, tudi art deco ni bil enoten slog, ampak se je razlikoval od države do države. Kot nakazuje že samo ime, je bilo za ta slog značilno veliko dekorativnih elementov in prikaz napredka, tehnologije, industrije.


Vir: A. M. Cassandre - Normanide https://owlcation.com/humanities/Art-Deco-Designer-A-M-Cassandre

V Evropi so bili oglasi še vedno estetski in umetniški, odpirajo se oglaševalske agencije. V Ameriki se pojavijo veleplakati. Blago dobi embalažo, uveljavijo se reklamni katalogi in začne se graditi prve veleblagovnice.

Prvi radijski oglas je bil predvajan leta 1922 in v naslednjih dvajsetih letih začne večina radijskih postaj oddajati oglasna sporočila, ki postanejo močno orodje propagande med drugo svetovno vojno. Leta 1941 je prikazan tudi prvi televizijski oglas. Oglaševanje postane množično, začnejo raziskovati, kako vplivajo oglasi na nakupne odločitve ljudi. Pojav interneta ponovno spremeni definicijo oglaševanja in ponudi nove možnosti.

Prvi televizijski oglas:

 

Piše: Ana Dujmović

Zadnje na blogu!

Preberite, o čem pišemo

Partnerji nam zaupajo, ker vedno najdemo prijazne, intuitivne in strateške rešitve za končnega uporabnika. Dobrodošli, da vas navdušimo.